Main menu:

Blogg

  • oktober 2019
  • september 2019
  • augusti 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • november 2019
    M T O T F L S
    « okt    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  

    Hur ska det gå för HNS/HUS?

    De nyländska kommunerna har enhälligt föreslagit att Nyland i vård- och landskapsreformen delas upp i fem områden, som gärna kunde kallas landskap. Samtidigt har dessa kommuner förutsatt att Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS – numera ”brandat” som Helsingfors universitetssjukhus HUS – som sköter specialistsjukvården inte rubbas. Hur går de här linjedragningarna ihop?

    Det sägs rentav att just HUS ställning riskerar att bli en stötesten då regeringen före årsskiftet ska knåpa ihop en modell för det som kallas ”särlösningen” för Nyland.

    I en debattartikel i HBL den 25 augusti och i min föregående kolumn här på Kommuntorget den 10 september har jag ifrågasatt termen. Inte är det någon ”särlösning” om det folkrika Nyland delas in i fem landskap, då Österbotten har indelats i fyra, och de fem nyländska landskapen skulle befinna sig i samma storleksordning som de övriga landskapen i landet.

    Däremot kan det allt hända att just HUS ställning kräver något slags särlösning. De övriga landskapen kommer att ha sina egna sjukhus, låt vara av olika status.

    I Nyland hör de flesta betydande sjukhusen till HUS. Undantag är närmast de storstäder som också har egna sjukhus, såsom Malms och Haartmans i Helsingfors och Esbo sjukhus. Också dessa nämnda är ändå nära anknutna till HUS genom att jouren vid Malms och Haartmans redan har överförts till HUS, och Jorvs förlossningsavdelning har inhysts i Esbo sjukhus nya byggnad.

    Hur alltså lösa den här ekvationen, då primär- och specialistvården ska integreras och i de övriga landskapen får en och samma upprätthållare?

    Det gäller att vara kreativ. Låt mig – utan att göra anspråk på att vara juridiskt sakkunnig – kasta fram några tankar.

    Kunde HUS-sjukhusen i Borgå, Hyvinge, Vanda (Pejas), Helsingfors (flera olika enheter), Esbo (Jorv), Lojo och Raseborg sortera under två nära sammanknutna paraplyer, under både respektive landskap och HUS? De skulle samtidigt fungera som respektive landskaps centralsjukhus och för specialistvårdens del ändå vara delar av ett enhetligt HUS.

    I fallet Västnyland vore Jorv det naturliga centralsjukhuset, medan Lojo och Raseborgs sjukhus vore landskapets och HUS regionala enheter. Östnyland har ju sitt Borgå, Nordnyland sitt Hyvinge och Vanda plus Kervo sitt Pejas, medan Helsingfors är ett kapitel för sig.

    Naturligt vore kanske också att landskapen vid sidan av kommunerna skulle gå in som delägare i HUS, som nu har formen av en samkommun.

    Finns det politisk vilja, hittar man säkert också modeller.

    Det vore nämligen oerhört dumt att splittra HUS, som står som producent av och garant för den kvalitativt förnämsta vården i landet och ändå – inte minst tack vare det stora befolkningsunderlaget – är det mest kostnadseffektiva sjukvårdsdistriktet av alla.

    Till saken hör ju också att HUS för den mest avancerade specialistvårdens del betjänar hela landet. Det gäller t.ex. den mest krävande cancervården, organtransplantationer och inte minst Nya barnsjukhusets serviceutbud.

    Viktigast i vård- och landskapsreformen är ju trots allt att garantera en högtstående och effektiv vård, inte vilka de byråkratiska strukturerna är.

    (Först publicerad på kommunförbundets webbsida kommuntorget.fi 29.10.2019)