Main menu:

Blogg

  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • april 2018
    M T O T F L S
    « Mar    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  

    ABC för Helsingfors: C som i Centralparken, Centrum, Cykelleder …

    Centralparken är ju bara delvis en ”park”, och snarare ett skogsområde som sträcker sig genom nästan hela stan. Den är omistlig som stadens gröna lunga, till vilken ingen har riktigt lång väg. Här kan man vandra, jogga, springa, cykla, rida, plocka bär och svamp, skida på vintern, ja göra nästan vad som helst. Om New York har råd att låta Central Park täcka en stor del av den värdefulla tomtmarken på Manhattan, bör också Helsingfors ha råd att låta Centralparken förbli ograverad. Visst behöver Helsingfors tomtmark för bostadsbyggande, men håll tassarna borta från Centralparken! Eventuella nya tvärtrafikleder bör byggas i tunnlar.

    Centrum som begrepp betyder kanske lite olika stora delar av Helsingfors för olika människor. För mig betyder det stadsudden, alltså från Tölö och Långa bron söderut, men kanske inte riktigt ända till Brunnsparken (stadskärnans ”Centralpark”) och havsstranden. I centrum bör fotgängare, cyklar och spårvagnar ha ett visst företräde framför bilar och särskilt tung trafik. Men det är klart: affärer, restauranger och småföretag behöver sina varuleveranser,  och det finns objektiva behov att få köra med personbil ända fram dit man ska. Lite fler gågator behöver vi dock, med Alexen som modell. Och förbättrade cykelleder, i den nya ”Banans” anda!

    Centrumtunneln är ett dyrt projekt, men kan bli nödvändig om vi vill reducera biltrafiken på gatorna i centrum. Min ståndpunkt är öppen, och jag är mottaglig för argument för och emot.

    Cykellederna har byggts ut särskilt på senare år, men nätet är långt ifrån färdigt. Lika viktigt som att skydda cyklisterna mot bilarnas framfart är att skydda fotgängarna mot snabba cyklisters framfart – och cyklisterna mot oberäkneliga fotgängares nyckfullhet. Som bil- och körkortslös cyklar jag själv gärna. Då jag bodde i Åggelby cyklade jag ofta till jobbet på somrarna – mitt rekord från Husis till Åggelby var 18 minuter, och den cykeln saknade växlar! Från Mosabacka är det lite för lång väg för en nästan 60-åring att cykla till jobbet i centrum, men för några år sedan hände det nog att jag tog cykeln ibland trots att färden tog en timme. I somras cyklade jag några gånger med barnbarnen från Mosabacka ända till Helsingfors-Vanda flygplats, och en gång hamnade vi långt in i Tusby i ett fåfängt försök att runda hela flygplatsområdet … Men det var roligt!