Main menu:

Blogg

  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • juli 2018
    M T O T F L S
    « Jun    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

    ABC för Helsingfors: E som i Eftertanke, Ekologi, Energi, Esbobor och Espen

    Eftertanke behövs alltid i politiken – det visade till exempel skolgrälet i våras.

    Ekologiskt hållbar måste utvecklingen också i Helsingfors vara. Ekologiskt tänkande måste genomsyra varje beslut, som därför alltid bör underkastas en ekologisk konsekvensbedömning. Det gäller allt från energiproduktion, energikonsumtion, byggande och trafik, över återvinning av råvaror och material, till maten i daghem, skolor och vårdanstalter av olika slag. Bara några exempel: Spårbunden trafik framför bussar, naturgas-och i framtiden kanske eldrivna bussar framför dieseldito. Uppsamlingsplatser för olika slags avfall tillräckligt nära hemmen. Inhemska, helst närproducerade råvaror i skolmaten. 

    Energi måste vi spara, men klarar oss inte utan. Produktion av el och fjärrvärme bör alltid kombineras då det bara är möjligt. Vi måste också öppet diskutera om det är rätt att staden tar ett visst överpris på el från Helsingfors Energi, för att sedan plöja ner vinsten i budgeten. Vore det inte ärligare att sälja el till självkostnadspris och höja kommunalskatten i stället?

    Esbobor är i allmänhet hyggligt folk, och många av dem utflyttade helsingforsare som bör behandlas med särskild respekt… Men om de efter västmetrons utbyggnad -med tillräckligt långa perronger! – nödvändigtvis vill ta bilen längre än till metro- eller tågstationerna kan de gärna betala vägtullar då de kommer in i Helsingfors centrum -sisådär från Drumsö österut och Tullbommen söderut. Det samma gäller förstås också Vandabor och andra utbölingar. Det är trots allt vi helsingforsare som betalar för gatunätet och ska andas in stadsluften. Men visst är Esbobor och andra välkomna att jobba i Helsingfors och använda sina pengar i våra affärer och restauranger!

    Espen, alltså Norra och Södra Esplanaden med Esplanadparken i mitten, kan tyvärr knappast göras till gågator trots att de strängt taget vore mer lämpade för ändamålet än den  lite mörka Alexen. Det är nämligen svårt att föreställa sig hur man utan omfattande och dyra tunnelarrangemang skulle kunna ersätta gatornas funktion i en fungerande biltrafik. Men visst är den breda trottoaren länga Norra Espen ett gott surrogat, och här kan man ju njuta av en fläkt av kontinentalt caféliv. Och så kan man ju flanera i själva parken, under Runebergs uppsikt.