Main menu:

Blogg

  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • april 2018
    M T O T F L S
    « Mar    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  

    ABC för Helsingfors: G som i Gamla kyrkans skvär, Guggenheim, Gymnasier …

    Gamla kyrkans skvär är egentligen en makaber plats – har ni läst minnesorden över de två tredjedelar av Helsingfors befolkning (drygt 1100 personer) som begravdes här sedan de år 1710 bortryckts av en ”utifrån kommande hemsk pest”? För mig har skvären en helt annan innebörd. Då jag föddes bodde vi på Nylandsgatan och jag ”parkerades” ibland hos en parktant just i Gamla kyrkans skvär. Minns visserligen inte själv något av det. Men har ni tänkt på att några av våra gamla kyrkor har försett staden med gröna lungor i form av skvärer eller parker? Också icke-församlingsmedlemmar får njuta av dem!

     I Gräsviken bor bland många andra min lillebror Ulf (Uffe), jurist och advokat. Är inte kanalen ett smart drag av stadsplanerarna?

    Guggenheim eller inte? Debattens vågor gick för en tid sedan höga. Man kunde ha fått intrycket att detta var en fråga om liv och död för Helsingfors i allmänhet och stadens kulturliv i synnerhet. Själv kunde jag lätt räkna upp ett stort antal viktigare frågor. Jag förhåller mig helt pragmatisk till projektet. Jag har besökt Guggenheim-museet i New York, men det var nog närmast för att ”bonga” de tre verk av min favoritkonstnär Vincent van Gogh museet har i sina samlingar. Museet i Bilbao hade jag privilegiet att bese också inifrån under byggnadsskedet, men stadens enda van Gogh fanns i ett annat museum. Så här ser jag på saken: OM privata investerare/mecenater är villiga att sträcka till låt oss säga en tredjedel av pengarna och staten en andra tredjedel (de momsintäkter som är den mest omedelbara nyttan av en ökad turistström tillfaller ju staten, inte staden), ja då bör Helsingfors och -märk väl – dess grannstäder kunna stå för den sista tredjedelen. Sisådär ungefär.

    Gymnasierna har stått i fokus under det gångna året. Efter en kort och bristfällig beredning beslutade en majoritet av skolnämndens svenska sektion – inklusive två av de tre SFP-arna i sektionen – att slå ihop de fyra svenska gymnasierna till bara tre. Beslutet var förhastat redan i den meningen att sektionen inte ens inväntade minister Ole Norrbacks utredning av gymnasierna i regionen. I och med beslutet övergavs tanken på att ett par av de svenska gymnasierna kunde ha haft ett gemensamt ”tak”, men med fortsatt verksamhet i de tidigare husen. Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Är det för sent att efter förestående renoveringar ompröva helheten från ett bord så rent det kan bli?

    Gågator har jag visst tangerat fyra gånger redan, närmare bestämt under orden Alexen, Centrum, Espen och Fotgängare. Men OK, femte gången gillt: Helsingfors behöver fler gågator, men så att biltrafik i centrum inte helt omöjliggörs. Sedan kan vi ju hoppas på att avgasfria elbilar blir mer allmänna.