Main menu:

Blogg

  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • april 2018
    M T O T F L S
    « Mar    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  

    ABC för Helsingfors: J som i Jakobacka, Jokerlinjerna, Jouko, Julgatan, Jämlikhet, Järnvägar

    Jakobacka har väl blivit den främsta symbolen för lätt nedslitna, från början dåligt planerade stadsdelar med stora sociala problem, som ett resultat av segregering mellan olika delar av staden. De som bor där måtte uppleva det som orättvist att just deras stadsdel pekas ut som ett problemfall. Det finns ju andra exempel också – nej, jag tänker inte peka ut dem. Men stadsdelar som har fått det här ryktet måste åtnjuta stadsplanerarnas särskilda beskydd, som det visst hette i vår förra grundlag om arbetskraften. Trivseln kan höjas också med små medel, börjande med varierande färger på husen, inglasade balkonger, trevliga gårdsplaner och så vidare. Men framför allt måste det bli ett slut på segregeringen. Ägar-och hyresbostäder bör byggas sida vid sida, invandrarna ska uppmuntras att bosätta sig överallt, service bör planeras in från början och så vidare.

    Jokerlinjerna hör till det bästa som har hänt i kollektivtrafiken på länge. Snabba tvärrutter som underlättar resandet och skonar centrum från genomgångstrafik. Mera sådant!

    Joukolinjerna är en annan god innovation – de där små bussarna som har anpassats till dem som har rörelsehinder och som underlättar livet för många äldre. Mera sådana!

     Julgatan är inte längre riktigt vad den var i ens barndom, men kanske det bara beror på att man blivit så stor… Stockmanns julfönster är inte heller lika spännande som när man stod på den där träplattformen och tryckte näsan mot rutan. Det där mysiga tyska Weihnachtsmarkt-konceptet är förstås mer lämpat för Esplanadparken. Helsingfors skulle ha en del att utveckla då det gäller att skapa julstämning. De där små lamporna i parkträden är en bra början.

    Jämlikhet och jämställdhet mellan könen bör prägla alla beslut i stadens organ. Och därmed basta.

    Järnvägarna är centrala för kollektivtrafiken både norrut och västerut. Själv hör jag till de privilegierade som efter en knappt tio minuters bussresa från Mosabacka till Malm kommer in till centrum med tåg på tolv minuter. Det största problemet är att tåg- och busslinjer är dåligt koordinerade, särskilt på veckosluten. Tur att vi äntligen, som en av de sista större städerna i Europa, får en tågförbindelse till flygplatsen! Och jag tycker det är bäst att tågen är ute i friska luften på det som numera heter Helsingfors Centralstation, än att perrongerna skulle vara i tunnlar som i många större städer.