Main menu:

Blogg

  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • juli 2018
    M T O T F L S
    « Jun    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

    Båda hamnarna vinner

    Det är inte alltid bägge parter är nöjda då ett större bolag köper upp en majoritetsandel i ett mindre. Men nu är det utan tvekan så, då Helsingfors hamn köpte in sig i Lovisa hamn med en 60-procentig andel.

    Initiativet kom från Lovisa, som förhoppningsvis godkänner affären också i stadsfullmäktige. För Helsingfors del är den redan klar, det räckte nämligen med ett beslut i styrelsen för det som numera är ett av staden helägt hamnbolag.

    Allt var upplagt för det som brukar kallas en win–win-affär. Helsingfors hamn, som för godstrafikens del helt är koncentrerad till Nordsjö hamn, har från och till brist på kapacitet. Huvudstaden har ju lagt ner sina andra godshamnar, som frigjorde mark för nya bostadsområden. Passagerarhamnarna på Skatudden, på Olympiakajen och i Västra hamnen (Busholmen) är däremot intakt, och dessutom byggs nya kajplatser för kryssningsfartyg.

    Nordsjö hamn fokuserar på containerhantering och stora, djupgående fartyg. Mindre fartyg för bulkvaror/styckegods såsom sågvaror passar inte riktigt in i bilden.

    I Lovisa är det tvärtom. Hamnen är väl anpassad för mindre fartyg, som inte kräver en lika djup farled, och hamnen har specialiserat sig på bulklast, särskilt sågvaror.

    De båda hamnarna, eller snarare hamnbolagen, är alltså som skapta för ett äktenskap – ett sådant där som enligt ett engelskt talesätt är skapat i himlen. Eller mer prosaiskt uttryckt: de kompletterar varandra perfekt! Eller ännu mer krasst uttryckt: de konkurrerar inte på exakt samma marknad.

    Hamnarna i Kotka och Fredrikshamn sammanslogs som känt för några år sedan till en bolagsenhet, och lyckades ta en hel del av den tidigare trafiken på Lovisa, och konkurrerar klart med Helsingfors. Borgås primära hamn är ju oljehamnen i Sköldvik.

    Lovisa är alltså också i konkurrensavseende den naturligaste partnern för Helsingfors. Hangö i västerled vore en annan, men den är ett kapitel för sig. Hangö specialiserade ju sig länge på bilimport och fick ett uppsving som stödjepunkt då det första gasröret från Ryssland till Tyskland byggdes. Det andras öde är som känt nu lite öppet, och därmed också Hangö hamns utsikter.

    Det finns förresten också ett litet personband mellan Helsingfors och Lovisa hamnar. Min gruppkollega i Helsingfors stadsfullmäktige, Jan D. Oker-Blom, sitter i styrelsen för Helsingfors hamn. Han har släktband till redarfamiljen Nordström, som ju har spelat en nyckelroll i Lovisa hamns historia.

    Han hade ändå inget finger med i spelet då hamnaffären planerades. Ansvaret låg för Helsingfors del hos hamnbolagets vd Kimmo Mäki. Han var min kurskompis på en riksomfattande försvarskurs för några år sedan, och jag kan försäkra att Lovisa hamns framtid ligger i kunniga händer.

    Lovisa hamn, ja. Då min pappa blev präst i Pernå 1955 och jag som tvååring flyttade dit från min födelsestad Helsingfors var Valkom en del av Pernå kommun och inkorporerades sedan med Lovisa stad från början av 1957. Men den orättfärdigheten har ju numera försonats sedan Lovisa återförenats med modersocknen Pernå …

    (Först publicerad som kolumn i Nya Östis 8.9.2016)