Main menu:

Blogg

  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • oktober 2018
    M T O T F L S
    « Sep    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

    En Nordisk skola i Helsingfors

    Tanken på en Nordisk skola i Helsingfors föddes som Svenska folkpartiets respons på debatten i samhället om behovet av en tvåspråkig skola för att svara på dels tvåspråkiga familjers behov, dels behovet av en intensifierad undervisning i svenska för helt finska elever.

    Då jag i SFP:s interna beredning av ärendet ursprungligen tog initiativ till just en nordisk skola var min tanke att den tvåspråkiga skolan inte skulle bli bara ”Svenska skolan”, som en direkt motsvarighet till de engelska, franska, tyska och ryska skolorna i staden. Vi har ju redan många svenska skolor för den svenska och tvåspråkiga befolkningen i Helsingfors, och de välkomnar också finska elever – för att underlätta skolstarten helst sådana som redan i dagvården har haft tillgång till språkbad i svenska.

    Den tvåspråkiga skolan skulle uttryckligen profilera sig som en allnordisk skola, med inriktning på nordisk historia, nordisk kultur och nordiskt samhällsliv – och naturligtvis de nordiska språken. Undervisningsspråken skulle vara de båda inhemska nordiska språken, finska och svenska, så att vissa läroämnen skulle undervisas på finska, andra på svenska. Man kunde också variera språken från ett läsår till ett annat eller från en termin till en annan.

    Men så skulle man också intressera eleverna för åtminstone danskan och norskan, ja kanske rentav isländskan också. Dessa inslag skulle lämpligen vara inriktade snarare på att förstå än nödvändigtvis tala dessa språk, eftersom förståelse räcker för ett umgänge, då man alltid kan svara på svenska. Finlandssvenskan anses ju rentav vara den skandinaviska språkvariant som bäst förstås av andra i Norden.

    Bäst kunde intresset för danskan, norskan och isländskan säkert väckas med hjälp av ”naturmetoden” att ta till sig film, tv-program, musik och övrig populärkultur på dessa språk. Men utan att glömma det äldre kulturarvet.

    I historieundervisningen skulle man förutom hundra år av självständighet och hundra av autonomi under rysk överhöghet särskilt fördjupa sig i de många hundra åren i gemenskap med Sverige, av vilka en icke obetydlig andel också i gemenskap med Norge och Danmark. Syftet skulle vara att väcka intresse för det som är gemensamt i Norden.

    Nordiska skolan skulle lämpligen likt de andra ”språkskolorna” sortera under det finska skolväsendet i staden, inte det svenska, men gärna ha nära kontakt med svenska skolor. Och vad vore bättre än att ha en regelbunden kontakt i form av elevutbyte med och klassresor till utvalda systerskolor i de andra nordiska länderna?

    (Först publicerad på www.yggdrasil.fi)