Main menu:

Blogg

  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • augusti 2018
    M T O T F L S
    « Jun    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  

    EU skyddar oss mot Anne Berner

    Äldre män vet att PSA-test visar eventuella störningar i prostatans funktion. Yngre kanske snarare associerar bokstavskombinationen till det franska företag som bl.a. tillverkar Peugeot-bilar.

    Men PSA är också den finska förkortningen för EU:s förordning 1370/2007, ”Palvelusopimusasetus”, om kollektivtrafik på järnväg och väg.  Det är denna PSA jag tänker skriva om, inte prostata eller bilar.

    Kommunikationsminister Anne Berner driver på en helhetsreform av regelverket för kollektivtrafik, en ny ”trafikbalk”. Mest uppmärksamhet har förslaget om att tillåta fri taxikonkurrens fått. Men en ledande princip är också mer allmänt att privatisera så mycket som möjligt av trafiken för att öka konkurrensen och gynna konsumenterna. Denna princip skulle kunna tillämpas också på lokal och regional trafik.

    Som medlem av Helsingfors Regiontrafiks (HRT, fi. HSL) styrelse har jag på sistone fått frågan hur det kommer sig att man nog kan ta en Onnibuss från Helsingfors ända till Åbo för en femma, medan en enkel regionbiljett för att ta sig till t.ex. Esbo för tillfället kostar 5,50. ”Varför tillåter ni inte fri konkurrens också i regiontrafiken, som skulle sänka priserna?”, frågas det.

    Svaret på frågan har olika dimensioner. För det första är det ju inte meningen att man ska köpa enkelbiljetter om man använder regiontrafiken frekvent. Med en månadsbiljett blir priset per resa bara ett par euro, om man under 20 arbetsdagar åker tur/retur, och dessutom gör minst ett par resor till per vecka.

    Men framför allt: för denna biljett kan man förutom mellan de stora knutpunkterna i regionen också resa till mindre frekventerade destinationer. Och det också både tidigt på morgonen och in på nätterna, sju dagar i veckan.

    Låt oss för ett ögonblick föreställa oss hur det kunde se ut i t.ex. huvudstadsregionen om kollektivtrafiken skulle öppnas för helt fri konkurrens. Det skulle säkert uppenbara sig bussbolag som vill skumma grädden och erbjuda billiga direkta förbindelser mellan låt oss säga Degerö och Helsingfors centrum eller Mattby och Kampen, alltså parallellt med den kommande metrolinjen. Även med risk för trafikstockningar.

    Däremot skulle knappast rutterna till norra Esbo, östra Vanda eller Sibbo utanför Nickby och Söderkulla locka privata aktörer. De skulle lämnas beroende av det interkommunala HRT – som utan intäkterna från de mest frekventerade rutterna inte skulle klara den trafiken ens med nuvarande prisnivå.

    Till saken hör ju att biljetterna redan nu täcker bara hälften av kostnaderna, medan den andra hälften är skattesubvention.

    Till saken hör vidare att HRT ju redan nu konkurrensutsätter busstrafiken så att vilket som helst bolag kan få ta hand om knippen av linjer, om de vinner tävlingen utgående från både pris- och kvalitetskriterier. Man kan bara föreställa sig hur t.ex. miljökraven skulle hamna i bakgrunden om det enda kravet vore att bussarna ska vara besiktigade…

    Om bara några år kommer också tågtrafiken i regionen att konkurrensutsättas, och VR att förlora sitt monopol. Redan nu ägs de nya s.k. Flirttågen inte av VR utan av ett bolag bildat av kommunerna, som ett led i att skapa förutsättningar för denna konkurrensutsättning.

    Det finns alltså ingen anledning att låta neoliberala marknadskrafter ta över och rasera den regiontrafik som har byggts upp i närmare ett halvt sekel. Om Berner och regeringen försöker, har vi lyckligtvis EU-förordningen som ett skydd mot dessa galenskaper.

    Enligt ett utlåtande som Kommunförbundet, Lokaltrafikförbundet och HRT inbegärt av prof. Olli Mäenpää är läget solklart:

    För det första syftar EU:s förordning 1370/2007 entydigt till att i första hand trygga en kollektivtrafik som upprätthålls av samhället och som ”är säker, effektiv, tilltalande och av god kvalitet”. Trafik på marknadsvillkor kan komplettera denna av det offentliga upprätthållna trafik, men inte ersätta den.

    Och för det andra är EU-förordningen överordnad nationell lagstiftning, som inte får strida mot den.

    Det här utlåtandet ger en god grund då kommuner och samkommuner i dessa veckor ska ge sina utlåtanden om ”trafikbalken”.

    EU-medlemskapet skyddar oss alltså lyckligtvis mot neoliberala äventyr à la Anne Berner & Co.

    (Först publicerad på Kommunförbundets webbsida kommuntorget.fi 11.5.2016)