Main menu:

Blogg

  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • maj 2018
    M T O T F L S
    « Apr    
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

    Fifty-fifty är bäst

    En majoritet av helsingforsarna vill ha avgiftsfri kollektivtrafik, enligt en opinionsmätning som Helsingin Sanomat publicerade i dag. Låt mig som styrelsemedlem i samkommunen för regiontrafiken HRT (fi. HSL) försöka reda ut begreppen.

    Det finns ingen gratis service, utan den kostar alltid och måste betalas av någon, på något sätt. Därmed återstår just frågan hur den ska betalas. Det finns i princip två olika modeller, som bägge väl kan motiveras.

    Den ena är den som på sätt och vis utgör själva grunden för välfärdssamhället. Den går ut på att alla, över skatten, betalar för all service, helt oberoende av om man själv använder just den servicen eller inte.

    Alla har ju inte barn i dagis eller skola, alla behöver inte använda kommunal hälsovård utan har t.ex. företagshälsovård, riktigt alla utnyttjar inte bibliotek och så vidare. Ändå betalar alla, solidariskt.

    På samma sätt använder ju alla inte kollektivtrafik, och de som gör det använder den i olika hög grad. Många dagligen för t.ex. arbetsresor, andra bara mer eller mindre sporadiskt.

    Lika väl motiverad är den rakt motsatta principen om att det alltid borde vara användaren som betalar, och att de som inte behöver en service inte heller ska behöva betala för den. Den principen gäller ju all privat service, och är på sätt och vis rättvis.

    I huvudstadsregionens kollektivtrafik har vi gått in för en balans mellan dessa två motsatta, lika väl motiverade modeller. Hälften av kostnaderna betalas av kommunerna, och finansieras alltså av kommunalskatten, och hälften betalas av passagerarna i form av biljettpriser.

    Om resorna inte alls skulle subventioneras via kommunalskatten, borde biljettpriserna med oförändrad servicenivå alltså fördubblas. Det skulle knappast särskilt många acceptera.

    Om trafiken helt skulle finansieras över kommunalskatten skulle vi vara tvungna att höja denna med 1-2 procentenheter, vilket särskilt de som inte dagligen reser säkert skulle uppleva som djupt orättvist.

    Den gyllene medelvägen är därför – som så ofta – bäst. Den har både ett element av solidaritet och ett element av att de som använder servicen också ska betala för den.

    Också investeringarna i infrastruktur finansieras nu enligt samma princip: hälften av kommunerna ur deras budgetar, hälften över biljettpriserna. Här skulle åtminstone jag, liksom HRT:s styrelse överlag, vara beredd att justera proportionerna så att kommunerna direkt skulle betala mer än hälften.

    Med de jätteinvesteringar vi har på gång – Västmetron, Spårjokern, Kronbroarna, snart också Centrumslingan och nya spårvägslinjer – blir trycket på biljettpriserna annars orimligt. Vi vill ju inte minst av miljöskäl att kollektivtrafiken ska vara ett reellt och förmånligt alternativ till privatbilar.