Main menu:

Blogg

  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • oktober 2018
    M T O T F L S
    « Sep    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

    Funktionell metropol

    I går kväll samlades Helsingfors nya stadsfullmäktige till sitt första möte. Före nästa möte om två veckor får vi en första information om den utredning som nu görs om kommunstrukturen i det så kallade metropolområdet. Med reservation för att man alltid kan bli klokare av mer information dristar jag mig till att redan nu ge min syn på saken.

     

    Visst är huvudstadsregionen i många avseenden en helhet. Den som inte behöver köpa en dyrare regionbiljett i kollektivtrafiken märker knappt att man förflyttar sig över en kommungräns då man rör sig mellan låt oss säga Drumsö och Otnäs, Malm och Dickursby eller Östersundom och Nickby. Många jobbar eller studerar i en annan kommun, och ska en Sibbobo till exempel gå på teater är det nog in till Helsingfors man måste ta sig. Många har flyttat mellan kommunerna och känner sig kanske hemma i minst två av dem.

    Ändå är det svårt att se det objektiva behovet av att dra slutsatsen att städerna (plus en kommun) regelrätt borde fusioneras. Helsingfors, Esbo och Vanda är tillräckligt stora städer för att klara av sin service själva. Ja, från demokratisynpunkt sett är de egentligen snarare redan alltför stora. Och ett faktum är att också både Sibbo och ”lilla” Grankulla är väl fungerande kommuner med en hög servicenivå, och stark närdemokrati.

    Varför alltså reparera det som inte behöver repareras?

     

    Till detta säger metropolivrarna att det finns funktioner som måste skötas på ett större område än de nuvarande kommunerna. Javisst, och därför har det ju byggts upp funktionella strukturer såsom sjukvårdsdistriktet HNS som har hand om specialistvården och HRT som handhar regiontrafiken. (Jag är för övrigt SFP:s kandidat för en plats i HRT:s styrelse, då den tillsätts i mars.)

    Det sägs att dessa regionala organ inte är tillräckligt demokratiskt styrda. Säkert finns det brister, men tror någon faktiskt att en styrelse tillsatt av stadsfullmäktige i ett Storhelsingfors utan garantier för en täckande regional representation, skulle trygga en bättre demokratisk kontroll än ett organ där representanterna på regionala grunder valts av flera olika fullmäktigeförsamlingar? På vilket sätt då?

     

    Nej, huvudstadsregionen kan mycket väl kombinera den nuvarande kommunstrukturen och dess demokratiska organ med en intensifierad funktionell struktur för de gebit som kräver ett vidare perspektiv: specialistsjukvården, den övergripande planeringen inklusive markanvändning och bostadsbyggande, trafiken, miljön och så vidare. Och då behöver inte strukturen nödvändigtvis omfatta bara fyra eller fem kommuner, utan såsom nu ibland en ännu större region – baserat på respektive behov.

    På svenskt håll bör vi fortsätta med att vara föregångare, och ännu bättre än nu samarbeta över kommungränserna för att trygga den svenska servicen i hela regionen. En funktionell metropol är bättre än en jättekommun.

    (Först publicerad som I dag-kolumn i Hbl 17.1.2013)