Main menu:

Blogg

  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • november 2018
    M T O T F L S
    « Okt    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

    Skynda långsamt med bulevarderna

    Enligt stadens nya generalplan ska infartsvägarna till Helsingfors byggas om till s.k. stadsbulevarder, med bostäder och affärer, träd och spårvagnar i stället för bara körfiler. Vi behöver tomtmark för bostäder och längs infartslederna finns det sådan.

    Men det är viktigt att minnas tidsperspektivet. Generalplanen tar sikte på 2050, alltså över 30 år framåt i tiden. Ingen har väl ens föreställt sig att alla 7-8 infartsvägar skulle bulevardiseras under de tio eller ens tjugo första åren.

    Det gäller tvärtom att skynda långsamt. Alla infartsvägar lämpar sig kanske inte alls för en bulevardisering. Problemen med hur den nödvändiga trafiken ska löpa in och ut från stan måste lösas. Anslutningsparkering måste erbjudas om man alls ska inbilla sig att folk byter från bil till spårvagn eller tåg eller metro. Minns också att över hälften av kollektivtrafiken i HRT-området alltjämt sköts med bussar.

    Och så har vi inte minst känsliga områden som inte får läggas under asfalt och bostadshus: framför allt Centralparken, men också t.ex. Drumsös stränder. Därför hoppas jag att Tavastehusleden och Västerleden aldrig blir stadsbulevarder.

    Enligt förslaget till stadens strategi för de kommande fyra åren står Vichtisleden först i tur, medan Tusbyleden ska börja planeras. Det kan vi säkert leva med, men sedan måste vi ta det lugnt och se hur dessa pilotfall utfaller.

    För Tavastehusledens del har det visserligen kastats fram kompromisser, såsom bara en smal rad av bostadshus precis vid vägen på Centralparkssidan eller så en ”ensidig” bulevard med bebyggelse bara på västra sidan, men inte på den östra. Jag befarar ändå att sådana kompromisser innebär att man ger lillfingret åt den onde som sedan, finger för finger, tar hela handen.

    Det får inte ske. Centralparken är omistlig – inte bara för dem som i t.ex. Haga, Britas och Månsas bor nära den, utan för alla helsingforsare.

    (Först publicerad i stadsdelstidningen Haagalainen)