Main menu:

Blogg

  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • maj 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juni 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mars 2011
  • februari 2011

  • november 2018
    M T O T F L S
    « Okt    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

    Tes VIII – en katekes

    VIII. Vi måste komma ifrån krångel-EU

    ”Visst behövs EU för att sköta de övergripande ödesfrågorna, men EU ska inte i onödan krångla till medborgarnas vardag eller företagens villkor. Till exempel med överdrivna hygienkrav som bara resulterar i försämrad konkurrenskraft – och fler allergier.”

    Och vilken är katekesen till detta? Jo, ett av mina bärande teman i denna valkampanj har varit att EU ska vara starkt i de stora frågorna, men svagare i de små.

    Till de stora frågorna räknar jag freden, ekonomin, de mänskliga rättigheterna och miljön. Här ska EU ha starka fullmakter av medlemsländerna.

    Däremot ska EU alltså inte krångla till vardagen för medborgarna eller företagen – bland dem lantbruket – med onödig detaljreglering. Jag har kastat fram tanken på en subsidiaritetskontroll på förhand av varje förslag till ny EU-lagstiftning. En ombudsman eller ett organ skulle bedöma om förslaget är nödvändigt eller inte.

    Nu fungerar den kontrollen i princip bara genom att de nationella parlamenten kan åberopa den subsidiaritets- eller närhetsprincip som EU i teorin men inte alltid i praktiken bygger på. Men då det finns 28 nationella parlament, av vilka många har två kamrar, är det osannolikt att en majoritet av långt över 30 parlamentariska församlingar är ense om när principen ska tillämpas.